Alla inlägg under oktober 2009

Av Mattias - 9 oktober 2009 17:06

Mån

ordentlig uppvärmning, 2x 4,3 km (3), nerpaddling 1,5 km

Tis
 10x 700m (3/3+)

Ons

startpass MAX, 4 stilla sen 4 flygande. Minst 3-4 min avpaddling mellan starterna

Tors
styrka
Fre VILA

Lör
fm: 5x 1500m (3)

em: löpning intervaller 10x4 min (3)

Sön
fm: paddling (2) 18 km
em: vila

Av Mattias - 9 oktober 2009 16:58

Hej Alla i morgon är det kurs lekande kanot för alla i tullinge kanotförening.

Hoppas på en fin helg men har hört att det ska regna på söndag.

Från och med nu kommer jag att lägga upp ett träningsprogram på bloggen en gång i veckan man kan använda det eller en del av det, mest som inspriation. alla har vi olika förutsättningar för att träna men låna idder är alltid bra.


Träna hårt


//Mattias

Av Mattias - 4 oktober 2009 11:20

Nu har jag sprungit, en vecka kvar tills jag får börja paddla igen. Tog sovmorgon och sedan lite dist 12 km tillsammans med dead by april. Satt och tittade på ett antal bilder från förr  :-) man blir lite nostalgisk men jag reflekterade  över att  min lufthand åkte upp mer under 1994 än 1993 och samtidigt pressade jag mitt pers om man för kalla det för det med 2 sek. till 1,37 på 500m från 1,39 i Hofors året innan. Jag vet också att jag koncentrerade mig mer på benarbetet under den perioden.

         2006 Körde jag åre extreme challenge och för bättrade min tid en del på paddlingen från förra gången, men det som är av intresse här är att jag paddlade utan teknik alls. 2008 bytte jag kajak från en sea vanquisch I med låg sitts till en rocket och paddlade betydligt fortare 3:a på paddlingen men fortfarande utan teknik.I år satsade jag uteslutande på tekinkträning och nästa inget på mängd. jag gick runt i 2 forsen innan första lyftet och ändå var jag nästa bara 4 minuter långsammare.(förlorade tid  i forsen ca 7-8 minuter). med et vill jag säga att alla har vi olika teknik men en effektiv teknik så går det så mycket enklare.

Glöm inte flytvästen nu på hösten.  Paddla mycket distans och tröskel. bygg för vinter upphållet och träna teknik.


Av Mattias - 2 oktober 2009 13:16

Nu har det vänt, Löpning 10x3 min med en minuts vila fart 2-3 har det blivit i dag. Väldigt tung att springa efter så lång borta varo från träning men allt har sin tid.  Har även lämnat in arbete i civilrätt tungt men kul arbete.

På onsdag skall jag hämta en paddel från Nomado för test det skall bli spännande och jag återkommer med info vad jag tyckte.

Av Mattias - 1 oktober 2009 18:22

Ni är det sista dagen med vila för mig. Bursiten sitter för visso inte i benen utan i armbågen men jag har tagit det lugnt sedan min förkylning. Nästa vecka är det tre dagar i norrköping ons- fre i norrköping. civilrätt och redovisning.


Av Mattias - 1 oktober 2009 09:06

Jag började paddla som 12 åring med en stor hunger efter aktiviter. Efter att ha testat olika sporter så kom jag i kontakt med kajaksporten, den har sedan följt mig genom livet. Min Vinterträning var i många år varit Ju-jutsu. Det har fungerat som en variant av funktionell rörlighet och styrketräning med kroppen som tyngd (prova). jag tog mitt brunabälte efter 12 års träning. Det brukar ta 4-5 år inte så fort jobbat :-)

1984, 13 år gammal tog jag ett par dm medaljer k1 200m samt k1 1000m. efter det rullade det på fram till 1995 då jag mitt i säsongen beslöt mig för att jag skulle sluta paddla på elitnivå och börja ett nytt liv med paddling som hobby.

1996 började jag dyka och 1999 blev jag divemaster och på vinter blev jag instruktör inom PADI. Efter nästa 1000 dyk och ett par hundra elever bestämde jag mig för att satsa på IANTD och teknisk dykning. 2008 slutade jag dyka som instruktör för att hjälpa kanotklubben i södertälje och dess aktiva. Jag dyker fortfarande en del.

Mellan1998 -2000 låg min paddling i träda, efter det blev suget för stort och jag började träna igen nu ett par pass i veckan. Nu tränar jag efter mina egen möjligheter, med fru och tre barn tillsammans på en gård så gå träniningen lite upp och ner :-) men suget består. Mitt stora intresse är nu mera att paddla så fortsom möjligt med så liten kraft insatts som möjligt.

Låter det bra ! vi hörs

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards