Alla inlägg under februari 2010

Av Mattias - 28 februari 2010 15:55

Veckans träning har sett ut som följer


måndag: vila

tisdag: paddelmaskin  10*4 min (7)  1 min vila

onsdag: löpning dist 50min (5-6)

torsdag:styrka pass II

fredag: paddelmaskin 30 min olika intervaller mellan (6-8) samt stryka ben

lördag: löpning 60 min med träningsverk i ben och rumpa

Söndag: paddelmaskin 20*2min (7-8) vila 30 sek  mellan 3:30-3:40 M/S


TRÄNA HÅRT

Av Mattias - 23 februari 2010 10:39

   Var ute för någon dag sedan och körde paddelmaskin och fick frågan om vad man kan få ut av en dator kopplad till en dylik. Så jag kopplade upp min pc mot vår dansprint maskin och använde snagit för att ge er några screens på vad man kan få ut av den. många kommer ha åsikter om att jag ger en mindre bra förklaring på vissa saker men det är så att man måste nästan veta vad man letar efter i dag om man ska få ut den info man vill. Svaret är att man kan få ut väldigt mycket info, allt från hjärt frekvens till paddelhastighet i m/s mer info s åkan ni söka på dansprint åf i se är bootshause. siven har på paddelkraft en annan version.


1. jag var intressrad av om mina paddel drag var ungefär lika långa samt om jag hade samma kraft i dessa drag. här kan man tydligt se att mina drag är något olika långa vilket jag nu ska försöka åtgäda  :-)

  



2. det andra var om jag hade samma kraft på höger resp. vänster sida . här kan man se att jag är lite starkare i höger mot vänster sida.   

Här har jag tagit en screen på när jag tagit speed och stroke rate.


Som ni ser på menyn till höger kan man få ut mycket mer info men det blir så tradigt att visa alla screenser jag tog.  man kan ha mycket nytta av den info man kan få ut ur dator och till sammans med ett pooms test och puls info kan man styra sin träning väldigt noggrant. Om man vill vara väldigt seriös så kan man köra lactat tester samtidigt som man kör in info från dator och puls. upprepade sådan tester ger en god grund att styra din form. lycka till.     

Av Mattias - 19 februari 2010 12:30

Veckan har varit lugn för jag har varit sjuk men nu i slutet av veckan ( efter tentan) har jag kommit i gång. Började i torsdags med en 30 reps dag. medicinen är nu slut och mattias är frisk :) och glad. tenta gick lite som förväntat den var svårare än jag hade trott men hoppas att jag klarde den i alla fall. Målet ligger kvar för paddlandet i sommar med euro challenge i surfski tillsammans med att köra ett par maror. Vi får se hur det blir med Åre extrem challenge i sommar men


skivstång   50kg x 30x 3

biceps 30kg x 30 x 3

triceps 20kg x 30 x 3

bänkdrag med egen kropp 15 rep

chins  så många jag orkade x 3

dips så många jag orkade x 3

situps  50 x3

med boll  60 sek rotationer 30 sek vila   x 4

samt löpning 30 min



10 gradig skala

Fredag: paddelmaskin  4 x40 min (7)


Lördag: löpning 50 min (4min/ 1min vila) puls ca 165


Söndag:Stryka

skivstång  110 kg x max x3

biceps 45 x max x 3

tricepscurlstång 40 x max x3

rodddrag: 85 x max x 3

axlar rakt fram 12,5 kg max x 3

axlar rakt sida 12,5 kg x max x 3

situps i drag maskin 35 kg x max x 3

dips 90 kg x max x 3

chins 90 kg x max x 3

ryggups 100 x 3

sidorotationer medcinboll  60 sek x 4 rep 30 sek vila


lycka till


Av Mattias - 16 februari 2010 11:41

Att träna för det är kul är det viktigaste för mig och har alltid varit, min första tävling var när jag var 4 år på idrottplatsen i gnesta. plac vet jag ej men roligt hade jag och kortet från tidningen finns kvar i min pärm från den dagen.

Att vara med på träningarna på kanotskolan som 11 åring var fantasikst kul och vi var ett mycket bra gäng med ca 4 års spridning i ålder. Kvällarna på badhuset och i gympasalen var alltid inspirerande och roliga annars hade vi inte åkt dit.

Att både min bror och jag tillsammans med en kamrat kom med i ungdoms- junior landslaget gjorde inte saken sämre men jag gjorde det för det var roligt.


Att jag tog medalj på alla sm från 1985 till 1989 samt från 1992- 1997 gjorde givetvis att det var roligt men en dag 1995 tyckte jag inte längre att det var roligt, jag kännde att jag ville utvecklas och att jag inte längre fick den stimulans som jag ville ha från paddlingen eller från någon träning alls. Jag hade inte längre roligt :(   ( jag hade upp nått de mål jag satt upp för mig samt att de mål jag hade kvar var delvis beroende på andra och inte mig) När träningssuget kom tillbaka efter ett tag känndes det helt rätt att köra på motions nivå jag hade landat på min dåvarande rätta nivå.

Nu har jag för första gången sedan 1995 satt upp ett mål som jag kör i mot och det är molokai solo challenge 2011 och träning har blivit roligt igen. mycket tack vare att jag gick en utbildning i kajakteknik för åsa eklund fd utvecklingschef för sv. kanotförbundet.  Jag vill tacka johan berger, titti, janet ,rickard och alla andra som jag hade så fantasiskt roligt med under alla ungdoms år och kalle, micke fredrik,peter, henrik och conny samt alla andra som förgyllde alla andra roliga kanot år. nu har andra roliga killar och tjejer kommit in i mitt liv svempa, svante och några till, de motionerar precis som jag för att det är roligt :)


Så kom ihåg ha roligt när ni tränar  kör hårt //Mattias 

Av Mattias - 11 februari 2010 19:41

upp och ner hela tiden, börja kroppen och upp med benen.  här kommer ett exempel på bra core träning som inte är på gym.  :)




Av Mattias - 11 februari 2010 12:18

Har varit sjuk i veckan och inte kunnat träna :(  men det ordnar sig nu. Orsaken var att jag hade en inflamation i en tand. Den orsakade feber och  huvudvärk men det är ordnat nu eftersom jag inte kunnat träna så lägger jag ut det jag hade tänkt att träna denna vecka.


måndag: padel maskin  20*2 min 30 sek vila fart (7)

tisdag: löpning 12 km dist

onsdag: skivstång pass I

torsdag: vila

Fredag: padelmaskin  dist (5) 65min

Lördag: löpning 60 min dist

   vila

Söndag: Skidor (8) 2 tim

   skivstång pass II




träna hårt

Ovido - Quiz & Flashcards